آبسه در واقع فرمت آرامش یافته و مزمن عفونت است که به دنبال نفوذ باکتری‌های محیط دندان به داخل استخوان و لثه ایجاد شده و باعث عفونت دندانی و چرک و عفونت در دندان می‌شود.

پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه باعث آبسه می‌شود
سلامت نیوز : یک دندانپزشک گفت: آبسه در واقع فرمت آرامش یافته و مزمن عفونت است که به دنبال نفوذ باکتری‌های محیط دندان به داخل استخوان و لثه ایجاد شده و باعث عفونت دندانی و چرک و عفونت در دندان می‌شود.

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: آبسه دندانی به دنبال نفوذ باکتری‌های محیط دندان ـ که در حالت عادی مشکل ایجاد نمی‌کنند ـ به داخل استخوان و لثه می‌تواند باعث عفونت دندانی شود که به آن آبسه می‌گوییم.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: منشأ ورود این باکتری، پوسیدگی وسیع دندانی یا بیماری‌های پیشرفته لثه است.

وی افزود: در موارد نادری تصادف و ضربه ناگهانی نیز می‌تواند مجرای داخل استخوان یا لثه را باز کرده و باعث ورود باکتری‌ها به این ناحیه شود.

این دندانپزشک تصریح کرد: اگر بهداشت دهان و دندان رعایت شود به غیر از موارد اورژانسی، آبسه دندان به وجود نمی‌آید. چرا که آبسه دندانی در پیشینه خود سابقه درد، مشکلات لثه، پوسیدگی و امثالهم را دارد.

فاطمی به عفونت دندانی دیگری به نام سلولیت اشاره داشت و افزود: سلولیت یک نوع عفونت حاد است که با گسترش سریع و علائمی نظیر درد، تورم، افزایش حرارت موضعی و گاهی با تب و بی‌حالی بیمار نیز همراه است که به رسیدگی سریع پزشکی نیاز دارد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: اگر بدن بتواند در این مرحله غلبه کند مرحله بعدی که آبسه نام دارد، بروز پیدا می‌کند که آبسه نیز خود حاوی چرک و عفونت است و معمولاً فاقد علائمی چون درد، تب و امثالهم است.

این دندانپزشک ادامه داد: آبسه در واقع فرمت آرامش یافته و مزمن عفونت است که اجتناب از مصرف خودسرانه دارو در این مرحله به افراد توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی افزود: درمان‌های خودسرانه نه تنها موجب از دست رفتن عفونت نشده بلکه باعث گسترش آن به راه‌های هوایی (اطراف نای) شده و می‌تواند تهدیدی برای جان بیمار به حساب آید.

وی درمان ایده‌آل این گونه عفونت‌ها را در وهله اول برش و تخلیه عنوان کرد و افزود: آنتی‌بیوتیک‌تراپی نیز به عنوان درمان فرعی آبسه دندانی کاربرد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha